Forside | Om os | Kontakt   

 Tilbage     
En beretning om sjælstilstande og deres egenskaber
Fra bogen: Tazkirah-e-Qadria

Bogen, Tazkirah-e-Qadria

Det er vigtigt at vide, at det menneskelige sind indeholder 7 Nafs (sjælstilstande) og hver "nafs" har hver sin egenskab/karakteristik. Hvert "Nafs" har sit navn og hvert sit arbejde og udtryksform. For at komme ud af den enkelte "Nafs" er der en enkelt måde, som mange vil betegne som "Khalwad", tilbagetrækning fra det verdslige og meditation.

1. Nafs-e-Ammara: Dets egenskaber er grådighed, griskhed, dumhed, at være ondsindet, raseri, højt temperament osv. For at komme væk fra disse egenskaber skal muligheden findes i "Ism-awal" (det første navn) "Laaa-ilaaaha-Illallaah". Dette navn skal reciteres 70.000 gange. Fremgangsmåde: Fortag "Wuzu" (den rituelle renselse) og bed 2 nawafil (bøn) og i hver "Raka" læses Sura Fatiah (den første Sura = kapitel fra Koranen) og en hvilken som helst anden Sura. Efter at afslutte de 2 nawafil siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Ammara-di Bihazehil Sabeina alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 70.000 gange køber jeg mit "Nafs-e-Ammara" af dig.

Herefter går eleven i gang (med råd fra sin åndelige vejleder) med at recitere navnet dagligt (over x antal dage).


   
Klik for større billede.
Dirgram over
sjælstilstande (på urdu)
2. Nafs-e- Lawwama: Dets egenskaber er snyd, forfængelighed, egoistiske bestræbelser og hårdhed/strenghed. For at komme væk fra disse egenskaber skal man gennem vejen via "Ism-duam" (det andet navn), som er "Allah". Dette navn skal reciteres 60.000 gange.

Som nævnt før, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Lawwama-di Bihazehil Siddina alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 60.000 gange køber jeg mit "Nafs-e-Lawwama" af dig.

Herefter går man i gang med recitation af navnet på samme måde som tidligere nævnt og recitere navnet til det nævnte antal og går videre til næste.
3. Nafs-e-Mulhimma: Dets egenskaber er afholdenhed, rolig, gavmildhed, viden, velvilje, gæstfrihed, angre, tålmodighed og udholdenhed. For at komme videre og længere end "blot" disse egenskaber, skal man videre gennem vejen via "Ism-saum" (det tredje navn), som er "Hu". Dette navn skal reciteres 50.000 gange.

Som tidligere nævnt, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Mulhimma-di Bihazehil Khamsina alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 50.000 gange køber jeg mit "Nafs-e-Mulhimma" af dig.

Herefter går man i gang med recitation af navnet på samme måde som tidligere nævnt og recitere navnet til det nævnte antal og går videre til næste.


4. Nafs-e-Mutmainna: Dets egenskaber er tilgivelse, tillid, tolerance, virkelighed, tilfreds, fornøjet og taknemlighed. For at komme videre og længere end disse egenskaber, skal man videre gennem vejen via "Ism-taharam" (det fjerde navn), som er "Haq". Dette navn skal reciteres 40.000 gange.

Som nævnt før, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Mutmainna-di Bihazehil Arbaina alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 40.000 gange køber jeg mit "Nafs-e-Mutmainna" af dig.

Herefter går man i gang med recitation af navnet på samme måde som tidligere nævnt og recitere navnet til det nævnte antal og går videre til næste.

5. Nafs-e-Raziah: Dets egenskaber er Karamat (overnaturlige kræfter), at prise Gud og foretage mere religiøs praksis, eftertanke og umådeholden kærlighed. For at komme videre og længere end disse egenskaber, skal man videre gennem vejen via "Ism-banjam" (det femte navn), som er "Haj". Dette navn skal reciteres 30.000 gange.

Som tidligere nævnt, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Raziah-di Bihazehil Salasuna alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 30.000 gange køber jeg mit "Nafs-e-Mutmainna" af dig.

Herefter går man i gang med recitation af navnet på samme måde som tidligere nævnt og recitere navnet til det nævnte antal og går videre til næste.


6. Nafs-e-Marziah: Dets egenskaber er høflighed, blidhed, nærhed til Allah, følge Profeten Mohammeds (Guds fred være med Dem) levevis. For at komme videre og længere end disse egenskaber, skal man videre gennem vejen via "Ism-shasham" (det sjette navn), som er "Qayyuumun". Dette navn skal reciteres 20.000 gange.

Som tidligere nævnt, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafseil-Marziah-di Bihazehil (20.000 gange) alfan"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 20.000 gange, køber jeg mit "Nafs-e-Marziah" af dig.

Herefter går man i gang med recitation af navnet på samme måde som tidligere nævnt og recitere navnet til det nævnte antal og går videre til næste.


7. Nafs-e-Kamilah: Dette Nafs bliver også betegnet som "Safiah". Dets egenskaber er, at leve i stilhed, lægge afstand til kvinder og børn, et liv i bøn og stilhed, sandhed, være behjælpelig, holde sine aftaler, opføre sig i forhold til hvad der behager Allah og hans Profet (Guds fred være med Dem). For at komme videre, skal man gennem vejen "Ism-hafdam" (det syvende navn), som er "Gahharu-ya-samadu" Dette navn skal reciteres 10.000 gange.

Som tidligere nævnt, gør man de samme ritualer og efter at have bedt 2 nawafil (bøn) siges ordene:

"Allah-humma Inni Ishtarii Minga Nafsi-sabihadan-wa-safiah-di Bihazehil Ashrati alafin"

Oversættelse: Kære Allah! Ved recitation af dette navn 10.000 gange, køber jeg mit "Nafs-e-Kamilah" af dig, som er ren. Når Du kommer gennem disse Nafs´ (egoistiske tilstande) vil du blive en del af de specielle og de perfekte.

Det er ikke nok med at kun at recitere Allahs navne, det er gennem alle tider væsentligt, at man fokuserer på sine egoistiske sider og hvordan man kan komme væk fra dem. Man kan sagtens komme til at finde sin personlighed spaltet i flere Nafs (åndelige tilstande). Der skal man blot huske, at man rent faktisk stadig befinder sig i start fasen så længe, man ikke helt finder sin egoistisk side kommet helt ud af en pågældende Nafse-stadie.


Kilde: Fra bogen Tazkirah-e-Qadria af Seyedina Tahir Ala-ud-din al-Qadri al-Gillani. Oversat af Amir Hussain